Digitala staten

Var börjar vi? Har du Johan (på RAÄ) möjlighet att dela med dig av det ni arbetat fram?

Det vore spännande att rulla igång ett kollaborativt dokument/resurs över gränserna.

Visningar: 3

Inlägg i den här diskussionen

Frågan ligger inte riktigt på mitt bord, men jag tar med mig frågan.

/Johan
Kanon - tack. :)

Johan Carlström said:
Frågan ligger inte riktigt på mitt bord, men jag tar med mig frågan.

/Johan
Hej!

Jag har mailat ut nedanstående "samarbetsinbjudan" till ett antal kommuner som jag har varit i kontakt med. Det var så jag fick reda på att denna gruppen finns... Om någon av er är intresserade av att haka på så är det fritt fram!

//Susanne

När jag mailade ett antal kommuner som i dag finns med på sociala medier, däribland till dig, så fick jag väldigt många snarlika svar (tack så mycket för alla svaren!).

Så här kan man sammanställa vad som har tagits upp i mailväxlingen:

• Vi har ingen policy/riktlinjer för sociala medier i dag.
• Vi behöver ha det.
• Vi ska börja jobba/har just börjat/kommer att börja jobba med att ta fram det. I slutet av april lär SKL komma med sina rekommendationer för kommuner och sociala medier. Några väntar på det.
• Får du tag på någon policy så kan du väl skicka över den till mig.
• Du får gärna dela med dig av vad ni kommer fram till.
• Förslag på samarbete på olika sätt.
• Ett litet fåtal har någon form av dokumentation kring detta och ett par kommuner har policys som ska antas under den närmsta tiden.

Trelleborg
Vi här i Trelleborgs kommun kommer att börja jobba med att ta fram riktlinjer nu under våren. Vårt första arbetsmöte är nu den 23.4. Vi har dock ingen deadline för när detta måste vara klart. Vi kommer inte att invänta SKL:s, E-delegationens eller Datainspektionens riktlinjer innan vi påbörjar vårt arbete, men kommer givetvis att titta på dem när de kommer och då ta hänsyn till dem.

Samarbete
Eftersom mycket nog kommer att vara likadant i alla kommuner (lagarna är ju desamma!) så har jag tänkta att de kommuner som vill skulle kunna vara med i ett samarbete för att ta fram policy/riktlinjer. Ett samarbete som inte kräver gemensamma möten och där var och en kan arbeta med detta i sin takt och delta så mycket/så lite som man vill, men där vi delger varandra vad vi kommer fram till och kan dra nytta av varandras arbete.

Hur ska det gå till?
Gabriel Borgius i Ystad föreslog att vi skulle använda oss av Goggle Docs. Han har lagt upp en mapp på Google Docs där jag redan har lagt upp en del filer. De råd, riktlinjer, rekommendationer eller policys från andra kommuner jag har fått tag på finns redan där och får jag tag på mera så läggs även det upp där. Det finns ett par kommuner som snart ska anta policys och som lovat dela med sig när de är antagna. Jag har även lagt upp ett par andra dokument, bland annat ett med alla frågeställningar som vi ska diskutera hos oss.

Om någon annan har publicerat något material, så kommer vi i Trelleborg att ta upp det för diskussion när vi träffas i vår arbetsgrupp, och med lite tur så kan vi använda samma material även hos oss. Det blir (förhoppningsvis) lite som ett stor nationellt pussel, där man kan plocka in en bit som skrivits i Norrbotten, en i Skåne o.s.v.

Alla kan ladda upp egna dokument och/eller redigera/komplettera de dokument som finns upplagda. Det spelar inte heller någon roll om några arbetar på en policy, några med riktlinjer och andra med råd. Det är bara att använda valfria bitar.

Inspiration, erfarenheter och kunskaper får vi ta del av från varandra. Alla delar med sig så mycket eller lite de vill och kan. Att vi kommer att vara lite olika långt komna i arbetet spelar inte heller någon större roll, eftersom jag tror att man kommer att börja arbeta med olika startpunkter i olika kommuner. Våra slutliga dokument kommer inte heller att bli identiska, vissa saker måste ju anpassas till den egna organisationen. Men jag tror att vi kan ha stor nytta av att få ta del av hur diskussionerna går hos andra och av att se vad de kommer fram till.

Hur många vi blir är svårt att sia om, men Trelleborgs kommun och Ystad kommun kommer i alla fall att delta i detta.

Vill du vara med?
Om du vill vara med och dela med dig av vad ni kommer fram till i din kommun och samarbeta med Ystads och Trelleborgs kommun kring detta; skicka ett mail till Gabriel på adressen gabriel.borgius@ystad.se och berätta vilken e-postadress som han ska dela ut mappen till! Därefter kommer du att få en inbjudan till din e-postadress.

Google Dokuments är gratis, och mer info om det finns på: http://docs.google.com .

Om ni har andra kommuner som ni samarbetar med som vill vara med så går det bra att sprida denna informationen vidare till dem.

Men vi är ju redan klara med vårt jobb…
Jag skickar ut detta även till de kommuner som har policy/riktlinjer, eller snart får dem antagna eftersom många av er också ville ha reda på vad man kommer fram till i andra kommuner. Ni kan följa arbetet som observatörer om ni vill och ta del av det som vi andra gör!

Jag hoppas att detta samarbete kommer att bli givande för oss allihop! Och vad kan väl vara mer passande än att använda ett socialt media för att arbeta med detta!

Med vänlig hälsning
Susanne Nilsson
Infomaster
Informationsavdelningen
Trelleborgs kommun

Postadress: 231 83 Trelleborg
Besöksadress: Rådhuset, Trelleborg
Organisationsnummer: 212000-1199

Telefon: 0410-73 31 20
Mobil: 0708-81 71 20

E-post: susanne.nilsson@trelleborg.se
Hemsida: www.trelleborg.se
Facebook: http://www.facebook.com/trelleborg
Twitter: twitter.com/TrelleborgSe
Holy smoke, Susanne.

Bra initiativ! Oavsett hur det går vore det kul om du vill berätta löpande (kort) om hur samarbetet går.

Kör hårt. :)

RSS

© 2012   Created by Erik Sellström.   Drivs med tekniken bakom .

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor