Digitala staten

Jag ser en hård och en mjuk policy där den hårda handlar om inkommen handling, arkivering, bbs-lagen osv medan den mjuka handlar om hur man ska förhålla sig till sociala medier som tjänsteman; hur man bör bete sig, vara tydlig med vem man är, uppmuntra till debatt osv.

Är jag fel eller rätt ute?

/Johan

Visningar: 0

Inlägg i den här diskussionen

Intressant reflektion!

Har nog tänkt i samma banor. Efter samtal med flera kommuner verkar det vara få som har någondera. Men som jag har förstått det är SKL på väg med en skrivelse gällande den "hårda" vägen. Fick ta del av ett PM som berörde "Sociala medier och handlingsoffentligheten", som var en sorts inledande översikt och mynnade ut i en rad frågor som jag förmodar att SKL nu utreder.

Ang. den "mjuka" delen finns det vissa (kommuner, alltså) som vill integrera den i sin övergripande kommunikationsplan, och andra som siktar på att utveckla en separat för "sociala medier". Som sagt har jag inte fått ta del av något färdigt, annat än från Tyresö kommun (vilket dock rör sig om ett "förslag om Tyresö kommuns inträde i sociala media").

Verkar ju annars finnas en hel del internationell erfarenhet i denna fråga, där jag tyckt mig skönja just denna uppdelning.

Men hur bör en kommun sköta arbetet med dessa två "delar"? Sett ett om än inte överdrivet, så åtminstone väldigt restriktivt tänkande från ex. jurister och IT-säkerhetsexperter; vilka kanske skulle vara dom som sköter den "hårda" delen. Hur ska man göra för att inte fastna redan där? Tänker blandad arbetsgrupp som tar fram båda delarna.

RSS

© 2012   Created by Erik Sellström.   Drivs med tekniken bakom .

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor