Digitala staten

Vilka myndigheter finns egentligen på sociala medier? Och i så fall på vilka tjänster? Några försök att kartlägga detta har gjorts. Bland annat finns en lång rad listor på twitter och nyligen kom SKL ut med en lista. Problemet är dock i båda fallen att listorna är allt för specifika (enbart Twitter) eller för generella (närvaro - ja/nej).

Därför har jag tillsammans med en rad andra twitter-vänner startat upp ett Google-dokument där vi försöker kartlägga svenska myndigheter på sociala medier. Vi utgår ifrån befintliga listor och försöker lägga till så många specifika tjänster som möjligt, för att få en bättre bild av hur många/vilka myndigheter som använder vilka sociala medier.

Dokumentet går att se men inte röra på nedstående länk:

https://spreadsheets.google.com/pub?key=0AicydV2wd24qdEt6RkZQRHQwNk...

Om du vill delta i detta arbete, kontakta gärna mig så ger jag dig behörighet att redigera.

Taggar: medier, myndigheter, sociala

Visningar: 345

Inlägg i den här diskussionen

En gemensam skiss vore säkert ett bra "insäljningsargument" och än mer så om det var ännu fler myndigheter inblandade redan på skisstadiet.

På det viset skulle vi tydligare kunna påvisa möjligheterna till snabb kommunikation. kanske skulle vi sikta på att få ihop en handfull byråkratkollegor från olika myndigheter... jag ska kolla med min närmsta chef om det är ok att ta lite arbetstid till detta eller om det får bli ett hobbyprojekt:)

Pratade just med chefen och skissarbetet faller helt inom ramen för min anställning:)

Så, när och hur sätter vi igång? Och är det någon mer som känner att de vill vara med?

Jag (uppenbarligen :)

Då är vi två!

Hur går vi vidare?

Tja, vad är enklast? Träffas, mailas eller skissa här? Stannar vi här så har vi ju chans att få synpunkter och förslag från fler. Eller så startar vi en helt öppen Facebookgrupp och skissar där :)

/Anna, transparensfanatiker

Jag tror att jag tycker (märk min osäkerhet) att detta, digitala staten, är ett bra forum. En facebookgrupp har den fördelen att den är, som du säger, helt öppen. Men jag undrar ändå huruvida den är mer tillgänglig?

Personligen tror jag att vi här har större chans att få feedback från andra intresserade av ämnet än på facebook där man ska konkurrera med såväl vänner som diverse tidskrävande spel, tokroliga youtubeklipp, musiklistor etc.

Sannolikheten att man lyckas locka till läsning eller att någon "har vägarna förbi" känns... låg.

Fysiska möten är också bra, men inte sällan svåra att administrera (aka få pengar från chefen). Det vore dock bra om vi blir fler, kanske i samband med någon annan konferens eller så.

Vet du fler personer, på andra myndigheter, som skulle kunna vara intresserade av att delta i skisseriet?

Jag ska kolla av med de som tidigare uttryckt ett intresse eller påtalat ett behov.

Jonas

-i behov av signatur

Jag hittade en facebookgrupp häromdagen som jag önskar jag hade hittat för länge sen: https://www.facebook.com/groups/114074642027438/

Jag tycker att vi ställer frågan där, möjligen för att skapa en grupp här sen om fler visar sig intresserade.

RSS

© 2012   Created by Erik Sellström.   Drivs med tekniken bakom .

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor