Hej
Vi ligger i startgroparna vad gäller twitter och ev. facebook och jag är nyfiken på hur andra myndigheter resonerar vad gäller bevakning de egna sociala mediekanalerna.
Som myndighet har vi uppsiktsplikt så att vi inte får in brottsligt material eller information som strider mot personuppgiftslagen. Till skillnad från mail som kan ligga i mailboxen över helgen bör inte ett kränkande inlägg på t.ex. twitter eller facebook ligga obevakat över helgen.
Är det någon som har satt upp en jourverksamhet för bevakningen av de egna kanalerna?
Taggar: bevakning, personuppgiftslagen, uppsiktsplikt
Detalj: Uppsiktsplikt och uppsiktsskyldighet är väl egentligen två olika saker, bara så det inte kommer någon jurist och slår oss i huvudet ;)
Min bedömning är att man kan luta sig i allt väsentligt mot samma tankar som i lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor, dvs material ska plockas bort inom rimlig tid (e-delegationen skriver ”inte mera sällan än en vecka”). Det kan betyda på måndag i min bok. PUL anger inga tidsramar alls, och e-delegationens riktlinjer ger ingen som helst vägledning heller.
Slutsats: det behövs ingen jour.
(och i praktiken: om de som är intresserade av sociala medier inom organisationen får varsin iphone och ett ok så kommer det att lösa sig även på helgen...)
Permalänk Svar från Sara Forsling hos 17 Mars 2011 på 11.30 Vi tänker så här (och så här borde det vara):
Den (myndighetsperson) som skriver något på sociala medier ska själv bevaka ev svar på inlägget. Poängen är att det alltid är den person som kan saken/frågan som svarar. Det är definitivt en poäng att ha någon, exempelvis en person med övergripande bevakningsansvar som svarar för jourverksamhet, i enlighet med BBS-lagen.
Sannolikt kommer jourpersonen ha ett ganska ospännande jobb... :)
Permalänk Svar från Sara Forsling hos 22 Mars 2011 på 7.33 Tusen tack för ditt svar! Vi får hoppas att jourpersonen i så fall får ett ganska ospännande jobb.
Lars Lundqvist sa:
Vi tänker så här (och så här borde det vara):
Den (myndighetsperson) som skriver något på sociala medier ska själv bevaka ev svar på inlägget. Poängen är att det alltid är den person som kan saken/frågan som svarar. Det är definitivt en poäng att ha någon, exempelvis en person med övergripande bevakningsansvar som svarar för jourverksamhet, i enlighet med BBS-lagen.
Sannolikt kommer jourpersonen ha ett ganska ospännande jobb... :)
Permalänk Svar från Anna Torndahl hos 28 Mars 2011 på 14.05 Nu frågar du förvisso mer gällande PUL.
Jag sitter just och skiver på en " arbetsbeskrivning" för hur hantera sociala medier så att organisationer har stöd i sin operativa verksamhet såväl som i de strategiska inriktningen och besluten.
Ni bör öven fundera på diariet, tänk igenom om twitter/FB skall ses som en inkommen handling till myndigheten. Som jag ser det finns det ett antal saker att ta ställning till och att det kan behövas en fastslagen policy eller åtminstone en beskriven arbetsprocess av de sociala medierna.
Lycka till!
Permalänk Svar från Sara Forsling hos 4 April 2011 på 9.29
Antar att du känner till Axboms tolkning av amerikanska flygvapnets handlingsplan för hur de ska gå tillväga när de bedömer hur de ska svara på kommentarer på nätet? Inte ny men fortfarande ett bra underlag, du finner den på: http://axbom.se/miniguide-besvara
Mvh Sara
Välkommen till
Digitala staten
Registrera dig
eller Logga In
© 2012 Created by Erik Sellström.
Drivs med tekniken bakom
.