Hej, finns det någon myndighet som har rett ut de juridiska delarna av deltagande i sociala medier?
Vilka lagar är tillämpliga om t.ex. myndighetens medarbetare kommenterar i bloggar? Och finns det någon som helst möjlighet för en myndighet att agera incognito i diskussionsforum, eller är det inte längre regelmässig myndighetsutövning då? Vilka andra situationer kan man behöva fundera över i detta sammanhang? Ska aktiviteter i sociala medier diarieföras?
Vi har en rad jurister som kan hjälpa mig att reda ut frågorna, men frågan är främst vilka frågor jag ska ställa till dem.
Vi har grävt en hel del i de här frågorna. Det går inte att ge ett enkelt svar. Men vi har en myndighetsblogg, ett inloggningsskyddat forum och deltar i diskussioner med utgångspunkt från det arbete vi utför på Riksantikvarieämbetet.
De diskussioner vi hade fastnade ofta i okunskap/osäkerhet kring internetbaserad kommunikation. Vi brukade då hänvisa till hur enskilda tjänstemän hanterar samma "problem" när man epostar, faxar, talar i telefon, yttrar sig på en konferens, workshop, dvs de traditionella sätten att föra en dialog med omvärlden. Poängen var att visa att det inte handlar om mediet utan den enskilde tjänstemannen professionalism. Man måste vara medveten om när man agerar i ett specifikt ärende eller ej.
Har ni identifierat några svårare frågor i detta, eller tips om vad man bör ställa sig för frågor först innan man öppnar kranen? Våra anställda får ju alla en gedigen utbildning i förvaltningslag och det mesta därtill, men det gäller ju att var och en förstår i vilket sammanhang de agerar också, och vad det kan ge för effekter. Har ni någon policy för detta som stöd för medarbetarna?
Nej, vi har inte identifierat några svårare frågor. Svårigheten ligger i den situation som uppstår när man börjar ställa frågor till ex en jurist som då ofta känner sig osäker och söker upp både tänkbara och närmast otänkbara problemfall. Vi har ännu inte stött på några (reella) problem och jobbar också på en policy. Vi tror dock att den kommer att likna sådana som gäller för andra kommunikationskanaler. Så lika att det är en och samma... :-)
Det är ju alltid enklare att be om ursäkt än att be om lov, så jag ska nog inte gräva för djupt i den juridiska snårskogen. Tack för dina svar iallafall!