Digitala staten

Okej, jag medger att det är lågt att köra kvällstidningsrubriker för att få uppmärksamhet. Men på sätt och vis stämmer det, faktiskt.

Nätverket är uppbyggt på community-tjänsten Ning som hittills har varit gratis. Dock har man nu förkunnat att det kommer kosta från och med Juli. Vi behöver uppgradera till (minst) Ning Plus för att få utrymme för alla medlemmar etc och det kostar i runda slängar 2 000 kr per år. (se de kommande priserna här: http://about.ning.com/announcement/?xg_source=announcement_bar)

Det jag inte är 100% bekväm med är att någon nu formellt kommer att "äga" nätverket. Vad tycker du om detta?

En annan relevant förändring är att jag tar tjänstledigt från Linnéuniversitetet från den 1 juni för att prova annan tjänst. Ett kliv över till den privata sektorn som webbstrateg på reklambyrån United i Växjö. Mitt intresse för offentlig förvaltning och digital samhällsomvälvning kommer naturligtvis kvarstå men frågan är om det påverkar nätverket på något vis? Tyck till om det också.

Det jag begär är reflektioner kring hur vi ska ta oss an framtiden. Hur ska nätverket förvaltas och utvecklas? Dels utifrån förändringarna som beskrivs ovan och dels ur ett friare perspektiv.

Taggar: Digitala, Hjälp, staten

Visningar: 33

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

E-delegationen är ju i startgroparna för att lansera forum för erfarenhetsutbyte väl. Eva?? !! Det vore väl naturligt och bara bra på alla sätt att flytta nätverket dit, vi når flera osv. Det enda är att e-del då måste acceptera att det har deltagare som är utanför offentlig sektor (konsulter och studenter och intresserade privatpersoner!!!). Men det vore väl synd om en så bra nätverksgrund skulle få falla på formsaker ;-)

Det finns nog hur många som helst som skulle vilja gå in och sponsra nätverket men jag håller med dig Erik att det inte blir samma sak. Senaste veckorna har jag fått 3 propåer från folk som funderat på att starta upp egna nätverk. Utifrån egna behov eller som konsultidé.

Mvh
Anna
Tror du verkligen, Anna, att e-delegation kommer släppa in oss? Menar du att det finns en chans att det slutna rummet börjar öppna en liten bit! Om Offentligarummet 2010 är någon förbild, tror jag inte på det. Men alltid hoppas jag har fel!

häls
Gail

Anna Kelly sa:
E-delegationen är ju i startgroparna för att lansera forum för erfarenhetsutbyte väl. Eva?? !! Det vore väl naturligt och bara bra på alla sätt att flytta nätverket dit, vi når flera osv. Det enda är att e-del då måste acceptera att det har deltagare som är utanför offentlig sektor (konsulter och studenter och intresserade privatpersoner!!!). Men det vore väl synd om en så bra nätverksgrund skulle få falla på formsaker ;-)
Det finns nog hur många som helst som skulle vilja gå in och sponsra nätverket men jag håller med dig Erik att det inte blir samma sak. Senaste veckorna har jag fått 3 propåer från folk som funderat på att starta upp egna nätverk. Utifrån egna behov eller som konsultidé.
Mvh
Anna
@Anna Kan tro det. Vill man starta nätverk så är Digitala staten en bra utgångspunkt. Här finns redan en bas och verktyget tillåter ju att man har grupper med bra funktionalitet så det går ju att köra som nätverk i nätverket liksom.

Spons är väl OK tycker jag om det sker på premisser som är godtagbara. D v s att nätverket fortsätter vara oberoende och användargenererat. En halvlurig fråga men jag har redan fått ett antal förslag som känns lovande. Vill dock kolla migreringsalternativen innan vi tittar vidare på sponsdelen.

E-delegationen är naturligtvis välkomna att bjuda över så många som möjligt. Det är grymt att Eva m fl har öppnat startat en del E-del-grupper här och på så vis förlängt sina diskussioner hit. Men jag tror inte att erfarenhetsutbytestjänsten helt kan ersätta Digitala staten. Har jag fel?

Jag tar gärna in lite intressemälningar för att "betatesta" alternativ och få feedback. Vill du testa alternativ med mig så messa eller mejla (erik@eriksellstrom.se).
Jag sitter också med i en liten del av E-delegationen, och så vitt jag förstår är man inte inne på att starta helt öppna forum.
Erik,

först och främst vill jag gratulera till nya jobbet!

En poäng med nätet är att det ger en bra möjlighet för spontana nätverk att bildas oberoende av tid, plats, etc. En del nätverk består längre, en del kortare. Ibland beror det på att verktyget inte längre är tillfredsställande, ibland beror det på att intresset för frågan/frågorna dör ut (eller helt enkelt har löst sig).

Huruvida detta nätverk består i en Ning-plattform eller inte bryr jag mig inte så mycket om. Det finns så många kanaler och platser på nätet att vi kommer att kunna fortsätta att dela erfarenheter.

För mig är det viktigt - precis som Daniel Akenine påpekade innan - att jag får notifikationer när det händer något. Det finns många nätverk och kanaler att följa...

Hur många här finns med i något av nätverken som träffas i samband med Offentliga rummet? Jag kommer själv att delta i Nätverket eGovernment denna gången.
Digitala staten ligger kvar under Ning och är betalt och klart för det kommande året. Gött. :)
Hej alla,

Efter lite funderande på regelverk, strategi, etc. har E-delegationen som en slags pilot startat ett helt öppet systerforum på http://edelegationen.ning.com/. Där har vi lagt ut några utkast till vägledningar för synpunkter.

Jag fortsätter som deltagare här också, i den något grå zonen mellan tjänsteman och privatperson. :-)

Hälsar Eva
Bra där! Hoppas det blir fruktbart. :)

Eva Sartorius sa:
Hej alla,

Efter lite funderande på regelverk, strategi, etc. har E-delegationen som en slags pilot startat ett helt öppet systerforum på http://edelegationen.ning.com/. Där har vi lagt ut några utkast till vägledningar för synpunkter.

Jag fortsätter som deltagare här också, i den något grå zonen mellan tjänsteman och privatperson. :-)

Hälsar Eva

Svara på diskussionen

RSS

© 2012   Created by Erik Sellström.   Drivs med tekniken bakom .

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor